Gert de Graaff - 22 september
12:00 AVStudio - 's-Hertogenbosch

Gert de Graaff (Filmregisseur en Editor) volgde de studie vliegbouwkunde, waarna hij ging studeren aan de Nederlandse Film en Televisie Academie waar hij in 1987 cum laude afstudeerde.
In 2000 won zijn film “De zee die denkt” www.dezeediedenkt.nl o.a. de Joris Ivens Award op het Internationaal documentairefestival IDFA. De film werd op meerdere festivals bekroond en werd  genomineerd voor een Europese oscar in Berlijn. 
De film “de Zee die denkt” maakt gebruik van geavanceerde trucages en videotechnieken. Zo zien we soms de gebeurtenissen die beschreven worden tegelijkertijd weerspiegeld in het beeldscherm van de tekstverwerker, of horen we een ruzie tussen de schrijver en zijn vrouw op de geluidsband, terwijl we naar iets heel anders kijken. De film laat ons ook vaak dingen zien waarvan we ons afvragen of ze nog wel tot de werkelijkheid behoren.
Een aantal scènes bevat vervreemdende perspectiefgrapjes, die de natuurwetten tarten. Zo volgt een camera enige minuten recht van boven een rijdende auto door een landschap


"Ik zal mij in mijn lezing specifiek richten op 'Techniek en Onderzoek'. Omdat ik als vliegtuigbouwkundig ingenieur 'poëtische' films maak, zie je Techniek duidelijk doorschemeren in mijn films. Er gaat dan ook veel technisch onderzoek aan vooraf. Nadat ik het 'wat'  heb bedacht (een camera op 11 meter boven een snel rijdende auto, 40.000 liter water door drie ramen van een woonkamer naar binnen laten stromen in 6 seconden, een Ames-room met tegelvloer en tafel waarin acteurs kleiner en groter lijken te worden) stort ik me op het 'hoe'. Ik geloof dat enkel deze volgorde werkt, want anders laat je je in het creatieve proces al te snel leiden door onzinnige gedachten als: 'dat zal wel niet kunnen, dat zal wel te duur zijn', etc.
Ook deed ik voor de zee die denkt veel onderzoek naar optische illusies. Illusies die je zeer technisch moet benaderen. Ik zal hier wat filmpjes en fysieke voorbeelden van laten zien.

Daarnaast ben ik al zo'n 15 jaar docent in beeldgrammatica. Ook daar doe ik veel aan onderzoek om op een vrij technische manier te onderzoeken waarom een bepaalde filmscène wel of niet werkt. Meer informatie vind je hierover op www.gravioli.nl"